tirsdag 8. desember 2009

Ukesoppdatering =)





Nå har vi unnagjort enda en uke her i Mzuzu, og vi tar nå fatt på den siste praksisuken!!! Noen av forrige ukes høydepunkter var at Elianne og Ragnhild var med på to fødsler, begge to nydelig gutter, og alle sammen har vært på Out-Reach som er helsestasjonen sine t
jenester i ulike landsbyer. Vi dro ut to og to, hver vår dag, og maken til samlebåndstendenser har vi ikke
sett før. Det strømmet til folk fra alle retninger, og lokalet var stappfult på noen få minutter. Vi vaksinerte babyer og gravide, målte blodtrykk, veide og registrerte alle som var innom. Vi ble alle enige om at den arbeidsmengden vi gjorde den dagen, var mer enn vi hadde gjort til sammen på hele oppholdet. Vi var en smule utslitt når vi kom hjem, men veldig fornøyde med å ha fått gjort en god innsats.

I helgen har det vært aktivitetshelg på skolen. Det er definitivt ikke det samme som vi kaller aktivitetshelg for.Vi skulle i utgangspunktet starte kl 10 med volleyball- og fotballcup, MEN nærmere kl 14 samlet noen få av oss og spilte en kort volleyballkamp fram til volleyballen sprakk og vi måtte bruke en fotball. På kvelden var det grilling, underholdning og til slutt disco. Vi fikk en følelse av å gå tilbake til barneskoleårene, da stol-leken, drikke-enhalvliter-brus-så fort-du-kan leken og henteleken skapte enormt engasjement og latter blant studentene. Vi ende også så klart opp med å måtte danse tidenes fjortissdans sammen med et par av de malawiske studentene. Rimelig komisk og flaut, men vi følte oss som noen stjerner når vi fikk stående applaus og trampeklapp da vi forlot scenen =)

På søndag dro vi til kirken kl 08.00. Det var en gudstjeneste med mange forskjellige kor, mye bønn og god stemning, til tross for at strømmen gikk utallige ganger. Senere på dagen skulle vi egentlig reise på besøk til en annen landsby, men det ble ikke noe av. Dermed ble vi hjemme og kjedet oss hele søndagen, noe som sikkert bare er sunt for kropp og sjel. Litt action ble det likevel litt utover kvelden, da vi kjente det ristet i bordet, og fant ut at det var faktisk ikke bare bordet som ristet, men hele leiligheten. Dere skulle sett uttrykket til Lunden på det tidspunktet. Uttrykket sa med klare ord ”Hvor er Andreas når jeg trenger han????” Haha, så fikk vi oppleve hvordan jordskjelv føltes også.Med andre ord nok en bra uke.

I går var vi på St. John of God, et psykiatrisk sykehus i Mzuzu. Her fikk vi en grundig omvisning og vi ble imponert over hvor mange tilbud de har og alle ressursene de har tilgang til. Et av tilbudene de hadde var skolegang for barn med spesielle behov. Vi har virkelig sett verdens søteste gutt med Downs syndrom i dag, og det er herlig å se hvor godt de ble tatt vare på. Etter dette reiste vi opp til Ministry of Hope, som er en hjem for foreldreløse barn fra 0-18mnd. Her tilbrakte vi ettermiddagen med leking, kosing og mating av de nydelige barna. Dit skal vi definitivt tilbake til!!!




9 kommentarer:

  1. jaaaavell. Nye type dette her Swimå?;) hihi.
    Glede meg t du komme hjem!! Kos dåkk videre!:) Gullas du e.

    SvarSlett
  2. Hehe, du vett ;) E jo ein del søte gutter her nere då, så kem vett :P Glede meg te å komma hjem nå eg åg!! å glede meg te å ver me deg i julå!! Husk å spar någen julekaker te meg :D Gla i deg søta <3

    SvarSlett
  3. Så moro å lese på bloggen. Det ser ut som om de møter utfordringar og eventyr kvar dag. De får jammen utgjere ein skilnad i mange ine liv!

    SvarSlett
  4. Super lesning! Og de oppi kurven...har ganske så lyst å bli pappa til et par stk som de.

    SvarSlett
  5. Ser bra ut den dansen;o)

    SvarSlett
  6. Heia jenter. kjekt å lese om livet i Afrika.
    Nå må dere nyde siste rest av dette annerledes livet. Det kan bli en stund til neste gang.
    Håper dere også ser frem til julefeiring hjemme. Vi ser frem til å få dere hjem nå.
    Deilige bilder, herlige unger.
    Hilser dere fra gjengen på Sandnes.

    SvarSlett
  7. Hei Sina. Kjekt å lese om arbeidet og ikke arbeidet dere gjør. Dere har fått noen minner for livet der. Synes at det er flott at dere ser så mye positivt og ikke bare elendighet.Kos dere videre. Gleder meg til å treffe deg i jula. Åse

    SvarSlett
  8. Du mini... må eg minna om det sista eg sa før du reiste??!

    SvarSlett
  9. Haha, regne med den siste der va te meg storebror??!?! hihi, slapp av, eg holde det eg love=) men sko jo gjerne tatt me meg ein av disse skjønnassane hjem :P Veldig klar for å komma heim nå!!!

    Så koselig med kommentar Åse =) Ja, me oppleve litt av hvert, glede meg til å fortelle i jula :) og glede meg veldig te å se dåkk åg!! Kos dåkk med juleforberedelsene.. i mårå begynne me hjemreisen så smått :)

    SvarSlett